Print

Nieuwsbrief

 

Nieuwsbrief week van 21 september

 

Beste ouders,
Een dag na de vorige nieuwsbrief kregen we de melding dat er een Coronabesmetting was vastgesteld bij één van onze leerlingen. De ouders lichtten mij onmiddellijk in, waardoor we snel konden handelen. In regie van de CLB-arts van wacht werden er brieven gecommuniceerd aan iedereen. Deze brieven waren zakelijk en voor sommigen onder jullie verwarrend. Ik wilde deze brieven echter niet ‘snel, snel’ wijzigen, foutieve communicatie kunnen we ons, als school, niet permitteren.
Ik besef zeer goed dat dit nieuws bij velen van jullie vreemd en beangstigend kan overkomen. Ik zou wel heel graag benadrukken dat we, als school, alles doen om de veiligheid en de gezondheid van onze kinderen te waarborgen.

Vandaag was het strapdag. Maar liefst 90% van onze leerlingen waren te voet of met de fiets. Dat vinden wij helemaal geweldig!

Maandag vertrekken onze leerlingen van de derde graad op zeeklassen. We hebben, in nauw overleg met de preventieadviseur en het verblijf, een veilig programma kunnen opstellen voor onze kinderen. De ouders van de betrokken leerlingen kregen dit eerder in hun mailbox. We duimen met z’n allen voor een mooie, droge kustweek!

De kinderen van het eerste leerjaar gaan maandagnamiddag nog eens buiten spelen in de kleuterschool. Dat gaat prettig worden!

Onze andere leerlingen hebben een rustig weekje voor de boeg, dat zal ook wel eens deugd doen hé!

Geniet van een fijn en zonnig weekend!

Juffrouw Katleen
0478 44 62 00 (’s avonds en in het weekend)

OPROEP!
Onze reservekledij raakt uitgeput. Hebt u thuis nog onderbroekjes of kousen, te klein voor uw eigen kroost? (wel voor lagere school) Dan mag je dit meegeven met jouw kind en geven wij ze een tweede gebruik!

 

Maandag 21 september:     Vertrek zeeklassen 5de en 6de leerjaar, aan de parking van de tafeltennisclub.
                                            7.00u – 7.15u: inladen bagage
                                            7.30u stipt: vertrek van de bussen
                                            Juf Katleen M gaat een dagje mee naar zee.
                                            NM: eerste leerjaar terugspeelmoment in de kleuterschool
Donderdag 24 september:     Juf Katleen M gaat op bezoek op zeeklassen!
Vrijdag 18 september:     Terugkomst zeeklassen 5de en 6de leerjaar, aan de parking van de tafeltennisclub.
Ca 15.30u

ZORG
Schermtijd beperken bij je kinderen: zeven tips!
Je kind komt thuis na school en grijpt meteen naar de Ipad, game console…. Terwijl kleurpotloden vroeger favoriet waren, is de tablet nu dé grote kindervriend die overal mee naartoe gaat. En ook de smartphone is niet meer weg te denken uit hun jonge leven. Maar hoe maak je nu afspraken over schermgebruik – zonder drama als gevolg? Enkele nuttige tips die je als ouder misschien kan gebruiken.

  1. Wees consequent over schermtijd: Stel duidelijke grenzen en tracht consequent te zijn. Spreek af hoe lang je kind elke dag voor een scherm mag doorbrengen en wijk hier niet van af. Kinderen moeten weten waar ze aan toe zijn.
  2. Neem geen schermtijd af als straf: Pak de schermtijd van je kind niet af als straf wanneer hij of zij iets fout doet, maar gebruik het als een positieve stimulans. Gebruik het eerder als beloning. Maken de kinderen – wonder boven wonder – zonder morren de vaatwasmachine leeg? Of gaat zoon- of dochterlief zonder drama naar bed? Dan kun je hen de volgende dag belonen met een half uurtje tv kijken of gamen.
  3. Ga in dialoog: Probeer je kind duidelijk te maken waarom je hem of haar niet eindeloos tv laat kijken, gamen…. Neem de tablet niet zomaar af, maar leg hen uit dat je begaan bent met hun gezondheid.
  4. Maak gebruik van controle-apps: Een gesprek is altijd de eerste oplossing. Staat je kind daar niet voor open? Dan kunnen applicaties zoals bijvoorbeeld Ourpact (gratis beschikbaar voor iOS en Android) een oplossing bieden. Met zo’n screentime management-app kun je (helaas) niet zien wat je kinderen online uitspoken, maar je bent wel in staat om het schermgebruik van hen te monitoren.
  5. Zorg voor familiemomenten en échte sociale contacten: Bij Fortnite en andere games spelen je kinderen samen met (of tegen) anderen, maar uiteindelijk zitten ze wel alleen achter de computer. Leer hen de waarde van echte sociale contacten kennen en laat hen die momenten ook ervaren. Familiemomenten zijn kostbaar en laten je kind inzien dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan het internet.
  6. Bied hen andere activiteiten aan: Wanneer je kind zich verveelt, is het logisch dat hij of zij vraagt om tv te kijken. Zorg daarom voor leuke activiteiten tijdens de vakantie en na school. Met een hobby heeft je kind minder tijd om op de tablet te zitten.
  7. Besef dat schermen niet altijd slecht zijn: Na een lange schooldag kan het voor je kind ontspannend zijn om wat tv te kijken of om een computerspel te spelen. Je hoeft het dus niet altijd te verbieden. Bovendien heb je als ouder soms ook wel eens nood aan wat tijd voor jezelf.

EERSTE LEERJAAR
Wat gaat het snel ! Ons eerste boekje van lezen is deze week al uit ! We kennen ondertussen de woorden ik, an, el, eet, aap en ijs en maken met deze letters allemaal nieuwe woorden. Zo lezen we al onze eerste verhalen, straf he!
Ook voor rekenen zitten we bijna aan het einde van ons eerste werkboek. We werken rond het cijfer 4. We gaan het cijfer correct schrijven, vergelijken met andere hoeveelheden (=, >, <) en daarbij het juiste teken plaatsen, de hoeveelheden aan beide kanten gelijkmaken door erbij te tekenen of weg te strepen (afhankelijk wat de drukker aan ons vraagt: + of -). We gaan hoeveelheden tot 4 splitsen, eerst concreet (vriendjes van tientje Tel komen logeren en na het kijken van een film met de bijhorende popcorn, chips, drankjes zijn er een deel van haar vriendjes moe … zij gaan dan alvast slapen en naar de kamer met de groene gordijntjes … de anderen blijven nog in de woonkamer (daar is het licht nog aan). We oefenen dit ook met blokjes, het rekenrekje en allerlei ander materiaal. Daarna werken we abstract. Zie je de stippen in de rok van tientje Tel? Dit zijn de vriendjes die komen logeren …. Diegenen die moe zijn, zetten we in een kringetje (dit is hun slaapzak), dan kijken we hoeveel stippen er nog over blijven …. dit zijn de vriendjes die nog wakker zijn en die nog in de verlichte woonkamer zitten. De laatste stap is dat wij dit allemaal kunnen ‘uit ons hoofd’, zonder materiaal, stippen, …. Hierop oefenen we zowel in de klas, als thuis binnenkort met de oefenkaartjes. We verwoorden dit : 4 kan ik verdelen in 1 en 3.
En ook voor W.O. is ons eerste thema:’ Welkom !’ uit. Dat wil dus ook zeggen dat onze eerste toetsen er stilaan aan komen. Ja hoor, spannend! Onze eerste taal-, reken- en W.O. - toets. Het volgende thema dat we aankaarten is ‘Dieren’. Wist je dat het begin oktober ‘Dierendag’ is? We kijken ook waar alle dieren thuishoren: op de boerderij, in onze tuin, in het bos, in de zoo, in huis …. Wie in onze klas heeft een huisdier? Welk? ….
Die gekke, verstrooide professor Odette komt ook nog langs. Zij heeft de letterkevertjes met de u en t bij. Deze letters schrijven we voor haar heel mooi tussen de juiste lijntjes.
Het is ook wel een beetje een speciale week …. Onze peters en meters zijn een hele week weg naar zee. Die gaan we wel missen hoor ! Maar daardoor staan er ook enkele speciale activiteiten voor ons gepland: Maandag zwemt 1B zijn gewone beurt van 10.20u tot 12.00u. 1C zwemt ook, maar superlang…. Zij blijven niet 1 beurt in Beerse, maar de 2 beurten. Zij vertrekken dus om 10.20u naar het zwembad en zijn tegen 12.30u terug op school. 1A zwemt gewoon op woensdag. Vrijdag gaat 1B dan nog eens extra zwemmen van 10.45u tot 12.15u; niet vergeten he! Zorg dat je zwemgerief voorziet !
Maandagnamiddag brengen we een bezoekje aan de kleuterschool. We vertellen graag aan onze juf van vorig jaar wat we al leerden op de grote school, hoe een dagje er daar uitziet, …. Natuurlijk spelen we ook daar graag nog eens even. Dinsdag gaan we met onze klassen en juf Sim extra sporten. We spelen ‘Kronkeldidoe’. Bekijk zeker de foto’s !
Amai ! Ik kijk al uit naar deze goedgevulde, speciale week !

TWEEDE LEERJAAR
Deze week zal er hard gewerkt worden: we herhalen tijdens de rekenles de brugoefeningen (optellen en aftrekken). We spreken over de helft en het dubbel van getallen en komen te weten wat een punt, een lijn en een vlak is. We bereiden ons ook voor op tal van toetsen: een luistertoets, een spellingtoets (thema 1) en ook enkele leestoetsen. Tijdens de lessen van taal snijden we thema 2 aan (ontdekplaat op Bingel). We komen op tal van manieren ‘GAATJES’ tegen… Tijdens de lessen W.O. bekijken we de luchtfoto van de school, de
plattegrond van onze klas en spreken we over de delen van de appel. We leren hoe de appelboom verandert gedurende het jaar (seizoenen) zodat we voorbereid zijn op ons bezoek aan de appelboer. (donderdag 24 september: graag gepaste kledij/schoeisel) Kunnen jullie ook prentjes van fruit verzamelen? (netjes uitgeknipt tegen 29 september). Deze week zien jullie ook de inlogcode voor Scoodle Play verschijnen in het agenda van je kind.
PS: de leerlingen van juf Katleen zwemmen op maandag, de kids van juf Inge springen vrijdag in het water.

DERDE LEERJAAR
We zijn al een heel eind op weg. De getallen tot 1000 worden ingeoefend en we meten ijverig met de meter en de inhoudsmaten,
heel precies en nauwkeurig! De taaluurtjes vullen we op met herhalingslessen want volgende week staan er toetsen op het programma.
Vooral op lezen en begrijpend lezen moeten we nog eens goed oefenen, en de verdubbeling (zoals vissen) en verenkeling (zoals apen) kunnen ook nog wel wat extra aandacht gebruiken.
Ondertussen is de maquette van Rijkevorsel helemaal opgebouwd en maken we de overstap naar het werken op een plattegrond.
Opgepast! Zwemweek! En 3C brengt vrijdag de fiets mee voor de fietsvaardigheden.

VIERDE LEERJAAR
De getallen tot 10000 kennen we al… Deze week gaan we aftrekken en optellen tot 10 000, zowel met brug als zonder.
Ieder mag zijn eigen oplossingswijze gebruiken maar het moet wel juist zijn.
Dit worden al lange en wat moeilijkere oefeningen. We kunnen elke stap verwoorden.
We meten tot op de millimeter nauwkeurig.
Deze week staan de eerste taaltoetsen op het programma.
We herhalen eerst in de klas. Op dezelfde dag krijgen we een huiswerk. De volgende dag is dan de toets aan de beurt.
Dinsdag doen we toets begrijpend lezen, donderdag taaldenken en vrijdag luisteren.
Maandag en dinsdag herhalen we het eerste thema van w.o.
Op dinsdag krijgen we alles mee naar huis en kunnen we beginnen te leren voor de toets volgende week.
Op de laatste bladzijde van het werkboek staat de toetswijzer en ook de website om de oefentoets te maken.
Veel succes allemaal.
Op woensdag gaan we een kijkje nemen in het gemeentehuis en de schoolomgeving.
Dit zetten we op een plannetje.
Een goed gevulde week in aantocht !!!

VIJFDE LEERJAAR
Zeeklassen! We zijn er even niet!
Een briefje kan in de brievenbus van de school bezorgd worden tot woensdagmorgen! Juf Katleen M neemt die woensdagmiddag mee, om ze donderdag bij ons te bezorgen!
Of met een postzegel naar: Vakantiecentrum Flipper
GLS De Wegwijzer, naam leerling
Sint-Elisabethlaan 16
8660 De Panne

ZESDE LEERJAAR
Zeeklassen! We zijn er even niet!
Een briefje kan in de brievenbus van de school bezorgd worden tot woensdagmorgen! Juf Katleen M neemt die woensdagmiddag mee, om ze donderdag bij ons te bezorgen!
Of met een postzegel naar: Vakantiecentrum Flipper
GLS De Wegwijzer, naam leerling
Sint-Elisabethlaan 16
8660 De Panne

Islamitische Godsdienst
EERSTE LEERJAAR
De kinderen leren over hun religieuze overtuigingen. Wat God (Allah) gemaakt heeft en wat mensen kunnen maken. God heeft de zon, de sterren, de wereld, de mensen, de planten, en de dieren gemaakt. God heeft alles gemaakt. God kan van niets alles maken. De mensen kunnen dat niet.
TWEEDE LEERJAAR
De 5 zuilen van de Islam
1. Geloofsgetuigenis (Sahada)
“Ashadou an La-ilaha Illallah wa ashadou ana Muhammadan Rasoulallah”
Als je deze zin uitspreekt getuig je dat; er geen God is dan Allah en Mohammed zijn dienaar en profeet is.
2. Gebed (Salaat) Het gebed wordt vijf keer per dag verricht.
Het gebed wordt als de belangrijkste zuil gezien.
3. Armenbelasting (Zakaat) Letterlijk betekent zakaat: zuiveren van bezit. De bedoeling van Allah is dat je niet verslaafd raakt aan bezit. Je mag van materieel bezit geen God maken (afgoderij) . Er is immers maar 1 God en dat is Allah. Bovendien heeft elke moslim de plicht om de zwakkeren te helpen.
4. Vasten (Sawm)
Ramadan is de naam van de negende maand van de islamitische kalender. Tijdens de Ramadan is het vasten verplicht voor de Moslims. Vasten houdt in dat je niet mag eten en drinken van zonsopgang tot zonsondergang. Ook vermijdt je onzinnig taalgebruik en slechte daden. Het doel van het vasten is dat je beseft hoe hongerige mensen zich voelen.
5. Bedevaart (Hadj) Voor elke Moslim is het verplicht om één keer in zijn leven een bedevaarttocht ( hadj) naar Mekka te maken. (Als het financieel en fysiek mogelijk is).
DERDE LEERJAAR
Allah (God) is de schepper van alles als
ik kijk dan zie ik de dieren de planten en de bergen de zon de maan en sterren. ik weet dat ze niet vanzelf kunnen ontstaan. de mensen kunnen ze ook niet maken. er moet een schattig zijn van dit allemaal. de schepper is Allah (God). hij heeft alles voor ons geschapen.
VIERDE LEERJAAR
Wij geloven in de engelen van Allah.
Wij leren:
-de eigenschappen en de taken van de engelen.
- De engelen zijn met ons.
- Oppassen voor de valkuilen van de duivel.
-Islam raadt ons aan om afstand te houden van het bijgeloof.
ZESDE LEERJAAR
Het geloof in het leven na de dood
Op het einde van dit hoofdstuk kunnen/weten/willen de
leerlingen:
-de betekenis van de dood beoordelen vertrekkend van de Koran
-wat men moet doen na de dood van een moslim
-dat het leven in het hiernamaals (Âchira) oneindig en een nieuw leven is.
-een link leggen tussen hun handelingen op de wereld en de tegenprestaties in het hiernamaals
-dat het geloof in het hiernamaals bijdraagt tot de zingeving in het leven van een individu
-de leerlingen zelf bereid zijn om goed te doen in het leven.